A balkáni háború kitörése óta először indítottak közvetlen járatot a szerb és a bosnyák főváros között. Az érdeklődés egyelőre nem csapja ki a biztosítékot, az első járatra (január 10.) mindössze 17 utas váltott jegyet, de végül csak kilencen tették meg a teljes, ötszáz kilométeres távot.
Abban a szerbek és a bosnyákok is egyet értenek, hogy a vonat újraindítása jelképesen a két ország kapcsolatának megújítását jelentheti, valamint annak a jele, hogy mind a két ország nyitni próbál a másik felé. A vonat 3 különböző kocsival közlekedik, egyet a szerb, egyet a boszniai szerb, egyet pedig a szarajevói vasúti társaság biztosított.
A vonal újraindítása azonban nem csak a szerb-bosnyák kapcsolatokban jelent előrelépest. A délszláv háborúk során Bosznia-Hercegovina szinte teljes vasúthálozata megsemmisült a bombázások és harcok során. Az újjáépítés azóta is tart, a vasutak pótlása rengeteg pénzt emészt fel (főleg a vasúti hidak javítása, építése - ezekből volt sok Boszniában). A 90-es években alighanem a legtöbb vasútvonal megsemmisült Boszniában, azok után, hogy az 1984-es Szarajevói Téli Olimpián még a száguldó Belgrád-Szarajevó expressz volt a jugoszlávok büszkesége.
Mindenesetre a vonat újraindulása talán valóban segítheti a két ország kapcsolatát, a balkáni helyzet rendeződését. Majd meglátjuk.
A 6 órás út 8-ra hosszabbodott a határok miatt
Az első utasok