Sorozatunkban egy újabb cseh klasszikust mutatunk be, akinek érdemei elvitathatatlanok a cseh irodalom fejlődésében. Borovský(1821 - 1856) neve sajnálatos módon az emberek többségének nem mond semmit Csehországon kívül, ám a csehek nagyon büszkék rá, és minden iskolában tananyag. Újságíró, politikus, író: széleskörű a munkássága, később várost neveztek el róla, ahová iskolába járt (Havlíčkův Brod).

 

    A kis Karel papnak tanult, de nem bírta a papi szeminárium atmoszféráját, így otthagyta (ezért igazán nem hibáztathatjuk). Házitanítóskodott, majd Oroszországba utazott, ahol kritizálta a cári despotizmust, és összehasonlította a Birodalommal, persze azért jó dolgokat is talált, amiket esszéiben rögzített. Karakán és igazságszerető ember volt, ezért sok pofont kapott élete során....

    Szerkesztői állást kapott egy kormányzati újságnál (Pražské Noviny), emellett írt is a lapba. Kiváló munkát végzett, határozott egyénisége megmutatkozott írásaiban. A szerkesztői állást mentorának, Palackýnak (a sorozatnak ő is tagja lesz később -a szerk.) köszönhette, aki egyengette a fiatal újságíró útjait.

    Megírja híres művét: Slovan a Čech. Havlíček ebben az esszéjében támadja meg a nagyravágyó Jan Kollár pánszláv elméletét. Magát elsősorban csehnek tartotta és csak utána szlávnak. Átlátta, hogy a szláv népek között nincs nagy barátság, hiszen a nemzeti céljaik is eltérőek voltak. Az oroszokat sokan egyenesen imperialistáknak bélyegezték.

    Rengeteg szatírát gyártott, aranykora 1848-ra testálható, hiszen ekkor a csehek is forradalmi lázban égtek. Elérkezettnek látta az időt saját újságjának megjelentetésére. A Národní noviny-ben nyomon követte kritikus szemmel a forradalom eseményeit. Főleg az alkotmány változását kísérte nagy figyelemmel. A szláv kongresszus (Slovenský Sjezd) is ülésezett, amelyről elemzést készített. Újságját egészen 1851-ig tudta megjelentetni, amikor eljött a Bach-rendszer, és megkötötte a kezét (így nem tudott írni....)

    Kutna Horába telepítette át a székhelyét, ahol megpróbálkozott egy újabb lappal: Slovan. A cenzúra minden apró tollvonását figyelte, de Borovský és cinkosai ügyesen megkerülték a rendszert, és még az éj leple alatt szétosztották az újság majdnem összes példányát. Ám egyszercsak csendőrök tették tiszteletét az otthonába, akik azonnal deportálták őt Tirolba. A várost már el sem hagyta haláláig, egy kivétellel (1855-ben visszaengedték Prágába, ahol konstatálta, hogy már semmi sem a régi). Tirolban tüdőbajos lett, amibe bele is halt (1856).

Híresebb munkái: -Tiroli elégiák: Életének itt töltött időszakát szedi elégiákba.

                                            -Král Lávra: Lávra KirálySzatíra. Egy ír monda feldolgozása.

                                            -Křest svatého Vladimira: Szent Vlagyimir megkeresztelése.

Szerző: I Empire  2010.01.02. 15:20 47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szlawirtus.blog.hu/api/trackback/id/tr811639547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1sx 2010.01.02. 17:55:59

"nagyravűgyó" -> "nagyravágyó"
Köszönöm a bejegyzést, én sem hallottam még róla.

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 17:57:59

@1sx: Ez a cél, hogy ne csak a leghíresebbeket ismerjük. Köszönöm a helyesbítést:)

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.02. 21:47:52

Csak az nem derült ki, hogy mi volt a baja a magyarokkal.

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 21:52:45

@agyvihar: Ugyanaz, mint minden etnikumnak a Monarchiában abban az időben.

Zajka · http://szlawirtus.blog.hu 2010.01.02. 21:56:18

Esetleg egy Hrabalos posztot olvashatunk majd valamikor? :-)

Savigny (törölt) 2010.01.02. 22:11:43

ez engem is érdekelne, mi volt a cseheknek a baja a magyarokkal "természetesen"...mert hogy a kiegyezéskor dualizmus született a csehek "kihagyásával"...az érthetően nem tetszett nekik, de a 19. század második felére jellemző magyarországi etnikai feszültségek milyen módon érintették a cseheket? tényleg kíváncsi lennék...

olvasom a kuruc.infót ....nem szarabb az indexnél 2010.01.02. 22:12:35

Empire...az osztrák monarchiában??? mert '48 előtt, talán, ha utána is néznél, még nem Osztrák Magyar Monarchia volt, hanem Habsburg birodalom... tehát maximum az osztrákokat utálhatta...mert a magyarok nem álltak sokkal jobban a cseheknél...de butítani lehet a népet na....ja s ilyen címmel meg csakis az Index teheti ki főoldalra ... bazd meg a lényeg csak, hogy pocskondiázzuk a magyar népet....

olvasom a kuruc.infót ....nem szarabb az indexnél 2010.01.02. 22:16:02

Osztrák–Magyar Monarchia 1867 alakul, addig Habsburg birodalom volt... mi oka volt utálni a magyarokat (ha nem simán szélsőséges nacionalista nézetei miatt?? azok miatt ami miatt a szlávokat se szerette)... seggfej nézz utána, vagy legalább kösd össze a dátumokat mielőtt összemásolod az információkat...

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 22:31:16

Bocsánat, én nem akartam senkit bántani. NEm tudom, hogy az Index miért így rakta ki a cikkem, nem ez a lényeg benne, az ominózus mondatot törlöm is.
Az igaz, hogy nem volt ekkor még Monarchia, rosszul írtam.
Nem szerette a magyarokat, elvszerű, racionálisan érvelő, elemző cikkeivel végig az alkotmányos jogok védelmében állt ki, ami szerinte csorbát szenvedett '48-ban. Ennyi.

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 22:32:56

A modern cseh publicisztika megteremtője és a cseh szatíra egyik legnagyobb mestere volt Borovsky, emiatt írtam róla cikket, és nem másért. Az információkat nem másoltam össze.
Én, a kém légyszíves moderáld magad.

Trójai 2010.01.02. 22:39:29

Kritika nélkül, csak szebb megfogalmazást javasolnék, nem kell besértődni. Avagy leírnám, hol éreztem töréseket a szöveget olvasva:

"és minden iskolában tanítják munkásságát. Újságíró, politikus, író: széleskörű a munkássága, később várost neveztek el róla, ahová iskolába járt"

szóismétlés: "munkásságát"
lehetne:
-és minden iskolában tananyagnak számít életműve.
-és minden iskolában tananyag.
-minden (cseh) iskolában tanulnak róla a diákok

+
"Főleg az alkotmány változására ügyelt nagy figyelemmel."

Nekem ez a mondat így értelmetlen, mivel az "ügyelni" és a "figyelni" szavak ha nem is szinonimák, de hasonló jelentéstartalmúak.

Sztem: Főleg az alkotmány változását kísérte nagy figyelemmel.

+
"A szláv kongresszus (Slovenský Sjezd) is ülésezik, amelyről elemzést készít."

Miért jelen időben ülésezik a kongresszus? Végül is oké, a kontextusban nem törés, csak mégis egy lehelletnyi idegenségérzet villan az emberbe a szöveget olvasva.

De abban a bekezdésben az első pár mondat múlt idejű, aztán hirtelen átcsap jelenbe. Nem lehetne az ilyen váltásokat bekezdésenként tagolni?

Vagy csak simán: a szláv kongresszus ülésein elemzéseket készített.

A híresebb munkák felsorolásnál csak esztétikai hibát látok. :))

Örülök hogy segíthettem mégjobbra csiszolni a posztot, nem kell megköszönni.:)

1sx 2010.01.02. 22:47:57

@I Empire: Szívesen. Rendszeresen olvasom a blogodat egyébként (igaz, rendszeresen késéssel), csak nem szoktam hozzászólni. Csak így tovább!
@Trójai: Igen, kicsit csálén állnak nekem is a hivatkozott művek.

Zajka · http://szlawirtus.blog.hu 2010.01.02. 22:49:04

Lássuk be, Trójai valamivel kulturáltabb módon adott hangot véleményének :)

Trójai 2010.01.02. 22:50:33

@Nietoperz:
és teljesen más szándékkal :)

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 22:52:35

@1sx: Örülünk!
Higgyétek el, amikor írtam még jól álltak:)

bigthereal 2010.01.02. 23:05:05

én meg a cseheket utálom, de nagyon!

és...?

Trójai 2010.01.02. 23:08:02

@bigthereal: :DDDDDDDDDD
már vártam, mikor lesz egy ehhez hasonló komment :)

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 23:08:42

PEdig nem ez volt a célom ezzel a cikkel....

Trójai 2010.01.02. 23:08:52

Én nem teszek különbséget, egyformán utálok mindenkit. :)

Trójai 2010.01.02. 23:09:35

@I Empire: Én tudom. :) De ők nem. :))
De nem is baj. Index címlap, puska töltve, kezdődhet a vadászidény. ;)

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.02. 23:10:14

@Trójai: :) Igen, igen, majdhogynem tipikus, de csak pikus:)

olvasom a kuruc.infót ....nem szarabb az indexnél 2010.01.02. 23:23:33

nincs miért moderáljam magam... egyik könyvének a hátsó a borítóján szinte ezeket az információkat lehet róla kapni, csak ott fel van tüntetve a könyvészet, de mit számít ez ... talán a magyar utálata nincs megemlítve benne... ámbár az, hogy utálja a magyarokat és ..."elvszerű, racionálisan érvelő, elemző cikkeivel végig az alkotmányos jogok védelmében állt ki"... ez valahogy nem áll sehogy se össze...alkotmányos jogokat védett utálva egy nemzetet... s akkor a neo-nácikkal végül is mi a baj??? elvégre ők is csak egy pár nemzetet utálnak... az alkotmányos jogokat (szólásszabadság, véleménynyilvánítás) kikérik maguknak (csakis az alkotmányosság jegyében nem nagyon van nekik ez a jog megadatva, de ez másfajta vitatéma...)

Yoss 2010.01.02. 23:41:40

Szerintem nincs a csehekkel semmi baj. Sőt, mondok jobbat. A szlovákok nagy részével sincs. A baj a baromarcú, népszerűséghajhász, populista politikusokkal van, akiknek semmi sem drága és egymásnak ugrasztják az embereket.
Na mentem, további BÚÉK :)

a zödön 2010.01.03. 01:09:00

@én, a kém: Dehát az osztrákokat sem utálhatta, mert osztrák nép akkor még nem is létezett.
Az "osztrák" szó talán a birodalmi államgépezetet jelenthette.
A Habsburgok nyilván nem nemzeti alapon uralkodtak a birodalom népei felett. Csak attól, hogy valaki ausztriai német volt, nem volt több kiváltsága. Egy magyar nemes előrébb állt a "rangsorban" egy ausztriai polgárnál.
Az ausztriai polgárok tudtommal németnek tartották magukat.

Forest (törölt) 2010.01.03. 01:21:32

Borovsky. Szép szláv neve volt :)
Különösen a szótő...

Gergice 2010.01.03. 01:31:21

Tapasztalataim szerint a csehekben van egyfajta kedélyes fensőbbrendűségi érzés. Nem bántó, vagy provokatív, egyszerűen csak érezhető midőn velük beszél az ember. Előrebocsátom, hogy az én tapasztalataim főleg egyetemi emberekre vonatkoznak. Több cseh kolléga is meglátogatott minket, általában szót ejtettünk a magyar-cseh viszonyról is.

Egyik kedvencem volt, hogy sétáltunk az egyetem folyosóin, szembejött a cigány takarító bácsi, a cseh kolléga rámutat és közli, hogy náluk általában úgy gondolják, hogy a magyarok így néznek ki. Nagyot nyelés 1.

Aztán mesélt egy viccet, hogy tudom-e honnan származnak a szlovákok? Hát hogy egy magyar megdugott egy majmot, hahaha. Nagyot nyelés 2.

Egyébként tele vannak magyar viccekkel, mesélt még egy csomót, de sajnos csak ez ragadt meg :)

Úgy rémlik egyébként hogy Hasek is poénkodik a Svejk-ben, hogy a Csehországot megjáró magyar huszárok után mindenfelé csapott homlokú ázsiaiak születnek.

Nem tudom minek köszönhető ez a negatív hullámzás részükről, amikor Mátyás óta különösebb interakciónk nem is volt velük (leszámítva talán a prágai tavaszt).

Cheradenine Zakalwe (törölt) 2010.01.03. 01:33:18

"Nem szerette a magyarokat, elvszerű, racionálisan érvelő, elemző cikkeivel végig az alkotmányos jogok védelmében állt ki, ami szerinte csorbát szenvedett '48-ban."

Ez így azért szerepel egy mondatban, mert összefügg?

Biztos, hogy az akkor érvényben lévő alkotmány szenvedett csorbát? A Habsburg kormányzás ugyanis mindig összhangban volt az aktuális alkotmánnyal. Feltételezem, hogy valami forradalmi, nem történelmi, idealista műalkotmányról lehet szó legfeljebb. (Mint amilyen most a miénk.)

Trójai 2010.01.03. 01:52:05

@Gergice:

Légyszi a kedvemért keresd elő az emlékeidből, milyen magyarvicceket hallottál még (akár csehtől, akár más nemzetiségűtől). Engem felcsigáztál, érdekes téma.

Hogy ne fajuljon el a téma, írhatod privát üzenetben is, ne kommentként.:)

kalapácstollú 2010.01.03. 01:53:20

@I Empire: A csehek a kiegyezésig inkább szimpatizáltak a magyarokkal.

kalapácstollú 2010.01.03. 01:57:25

@én, a kém: gondolom, a magyarok alkotmányellenesnek számítottak...;)

kalapácstollú 2010.01.03. 02:00:32

@Gergice:
A nagyot nyelés 2. azért a szlovákoknak talán kínosabb...

Jut eszembe: néz, mint magyar a kukoricásban (ha valaki buta arccal bámul)

tardyl 2010.01.03. 03:40:00

"aranykora 1848-ra testálható" (???)
Hát akkor 1848 jól járt: megkapta (vagy nem) az aranykort.

ohmyFgod 2010.01.03. 04:46:02

@Gergice: "Nagyot nyelés 1. és 2." És? Tőled mindössze ennyi? :S

MontanaLaOnda 2010.01.03. 08:12:34

kaphatott-e vajon több ezer eurós büntit, ha az orvosával csehül beszélt?
ha nem, akkor 150 évvel ezelőtt már szebben bántunk a kisebbségekkel, mint 2010-ben az EU-ban a tótok...

mithrandir 2010.01.03. 08:32:06

Két megjegyzés:

1. Tirol, mint városnév?
Létezik ilyen?

2. Bach-korszak Csehországban? Ez nem Magyarországra lett kitalálva? Kiterjedt az egész Birodalomra? (Csehország egy volt az örökös tartományok közül)

Nem kritikának szántam, csupán felvetésnek, mivel nem volt időm utánanézni, csak a megérzésem mondatja...

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.03. 10:38:08

@mithrandir:
1. Volt, Van.
2. Igen, hiszen Csehország osztrák örökös tartomány volt már régen ekkor, így a rendszer ott is érvényesült.

1sx 2010.01.03. 10:50:09

@I Empire: Valóban van, de nem lennék benne biztos, hogy az itt helyén való.
de.wikipedia.org/wiki/Tirol_%28Begriffskl%C3%A4rung%29
Mert vagy falu, vagy Brazíliában van. :)

I Empire · http://szlawirtus.blog.hu/ 2010.01.03. 10:51:47

@1sx: Igaz, helyesbítés: A tiroli Brixinbe vitték.

cilicili 2010.01.03. 12:55:22

Szeretnék olvasni mai kortárs cseh írókról, költőkről!
És a lengyel kedvencemről: Edward Stachuráról.
Köszi előre is!

mithrandir 2010.01.03. 16:09:42

@I Empire: Hm. Csak nem bírtam ki, utánanéztem.
És, meglepetésemre, igazad van, mindkét dologban :-)

Igaz, Tirol község jelenleg Olaszország területén van (Dél-Tirolban).
Honlapja:
www.dorf-tirol.it

mithrandir 2010.01.03. 16:10:44

Most olvastam tovább, ezek szerint csak félig volt igazad... :-D
süti beállítások módosítása