Május 15-én ünnepelték az orosz főváros metrójának 75. születésnapját Moszkvában. Nap mint nap több millióan használják a helyenként több évtizedes, néhol már modern vagonokkal közlekedő vonatokat.


A ,,Forradalom Tere˝ (Площадь Революции) megállóban található Matvej Manyizer (Матвей Манизер, 1891-1966) szovjet szobrász műve, a ,,Felderítő kutyával˝ (Разведчик с собакой) - az évek során fényesre simogatták a orrát


A moszkvai diákok gyakran simogatják meg a kutya orrát, mancsát, vagy a katona revolverét a vizsgák előtt a siker reményében


A moszkvai metró építésének ötlete már a Cári Oroszország idején is felvetődött: III.Sándor cársága alatt, 1890-ben. Az első szerelvény végülis csak 1935. május 15-én indult útjára, mely a Szokolnyiki (Сокольники) állomást kötötte össze a Kultúra Parkjával (Парк культуры)


A Kijevszkaja (Киевская) megállóban a múltszázadi mozaik a ,,Harc a szovjet hatalomért˝ nevet viseli


Az utóbbi evékben a moszkvaiak tréfásan nézegetik a képet: mintha a katona mobiltelefonon beszélne, laptoppal az ölében


A moszkvai metró paleontológiai múzeum is egyben: az egyes állomásokon több ezer éves lenyomatok találhatóak a földön és a falakon: tengeri sünök, csigák ősrégi lenyomatai ezek. Egyik leghíresebb a Dobrinszkaja-kolcevaja (Добрынинская-кольцевая) állomásnál látható csiga lenyomata a vörös márványon


Olasz sarok a Rimszkij (Римской=Római) megállónál. Az állomáson a Plosagy Iljicsával (Площадь Ильича) összekötő részen mükődő szökőkút található. Rómában ugyan nincs ,,Moszkvai˝ megálló, azonban Milánóban igen (Moscova): azon milánói katonák emlékére, akik Napóleon oldalán harcoltak a Borogyinói csatában (1812)


A Partyizanszkaja (Партизанская) és a Polezsajevszkaja (Полежаевская) állomás kettő helyett három megállót köt össze: valamikor egy stadion építését tervezték a megálló közelében, ezért egy harmadik vágányt is építettek a kapacitás növelése érdekében


A Partyizanszkaja állomás harmadik vágányán ma dvd bolt található. Az üzemen kívüli állomáson a szappanoperáktól kezdve a horrorig mindent megkaphatunk


A ,,Verébhegy˝ (Воробьевы горы) nevű megálló már az ötvenes évek óta kedvelt találkozója a szerelmes pároknak. A nyolcvanas években ugyan az állomást rekonstrukció céljából lezárták , de 2002 óta újra működik a megálló


A Sport (Спортивная) megállóban a moszkvai metró 75 éves történetének emlékeibe nyerhetünk betekintést.


A mai metrók makettjei a Moszkvai Nemzeti Földalatti Múzeumban

 

Forrás:RIAN

>>Képek a 75. évforduló alkalmából indított retró járatról

Szerző: Zajka  2010.05.17. 18:55 11 komment

Címkék: metró oroszország moszkva

A bejegyzés trackback címe:

https://szlawirtus.blog.hu/api/trackback/id/tr282008942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crna čokolada 2010.05.17. 20:23:03

хорошие фотографии.

cetlizo · http://cetli.blog.hu/ 2010.05.17. 21:17:33

Érdekes. Jó, ahogy a régi korok és a modern technika keveredik a képeken.

cso zsi 2010.05.17. 22:34:51

Az utolsó kép jobb oldali vagonja "Usgyi" becenéven piros színben a MÁV csapatát erősíti. Elvégre ugyanabban a "Mitisinszkij Masinosztrotyelnij Zavod"-ban készültek. (azt hiszem, már nem pont így hívják)
Gondolom, a Ganz kocsi csúfos kudarca után ilyenekkel lehetett volna pótolni a kiöregedett szerelvényeket. Még a peront, és az alagutat sem kell alakítgatni.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.05.18. 00:28:00

Tökjó, hogy a magyar metró is orosz mintára készült, hasonlít kicsit. Bár ezek a szuper mozaikok itt is jól jönnének.
Állítólag, amikor a szovjet vezetők eljöttek megnézni a magyar metrót, szűknek találták :D Jól látszik, hogy miért.

Bélféreg 2010.05.18. 01:39:59

@Parmezanidész: Brezsnyev elvtárs amikor itt volt, ő mondta asszem hogy még a kalapját sem meri levenni, mert hogy olyan alacsony magasságúak az állomásuk nálunk, mármint a Köki-Népliget szakasz. Ezt kicsit rosszmájúságból mondta, mert ezt a szakaszt már nyugati módszerrel építettük, szemben az első szakasszal (Nagyvárad tér-Deák tér)

Iridium 2010.05.18. 01:49:01

Nem tartozna ide, de szép emlékeket ébresztett bennem a kutyaorr és a revolver érintése. Középsuliban ugyanis volt egy mellszobra az iskolánk névadójának, és 'kötelező' diákszokás volt megpaskolni az orrát, ha elmentünk mellette. Még visszatérő öregdiákokat is láttam, ahogy a csillogó orrot tapizzák :D
Köszönöm a cikket!

Terézágyú 2010.05.18. 07:26:58

"A Kijevszkaja (Киевская) megállóban a múltszázadi festmény"

Mozaik :)

Szalacsi_Dezső 2010.05.18. 07:39:57

Én utaztam is rajta 1985-ben. Akkor volt 50 éves. :-)

záporjózsi 2010.05.18. 08:41:53

@cso zsi: Metrovagonmas.
A Ganz metrót nem nevezném csúfos kudarcnak. Ugyanaz lett a sorsa, mint a Gyíknak (M63). Az 190-as évek végén már nem volt gazdája a projektnek, ráadásul az Ansaldo és a Hunslet alapvetően vagyont kívánt vásárolni olcsón, így nem volt érdekük a kocsit végleges változatra fejleszteni. Az 1990-es évek elején a jármű ugyan nem volt csúcstechnika, de ha akkor épült volna egy új vonal vagy hosszabbítás (M3 Káposztásig), lett volna jövője. De nem épült, ezt a jelenleg is hatalmon lévő főlpolgár elintézte. A 81-esekhez képest is űrtechinka volt a kocsi, kár, hogy mire az EV-k csereérettek lettek, a világ elment mellette, a járművet leállították, a Ganz Villamossági Művek helyén megnyílt a Millenáris, a Ganz-MÁVAG helyén pedig a kínai piac...

@Bélféreg: Mármint a 3-a metró első szakaszával. A módszer pedig nem nyugati, hiszen a földalatti is hasonlóan épült 1895-1896-ban. Eredetileg a pesti állomások is hasonlók lettek volna, a Népstadionnál meg is épültek a kupolás csarnokok. A metróépítés leállítása után némileg szerényebb külsővel tervezték át az egészet, illetve megépítették Budapest - és a világ - első Budapest típusú állomását, az Astoriát.

Visszatérve a Szovjetunió és Oroszország metróihoz: az első kocsikat Németországtól vásárolták, amelyekkel annyira meg voltak elégedve, Hogy Berlin bevétele után további járművekre tettek szert. Ezeket a típusokat fejlesztették tovább és a mi kocsijaink is ezeknek az unokatestvérei.

legeslegujabbkor 2010.05.18. 19:46:44

"Berlin bevétele után további járművekre tettek szert." Ez jó volt.

Joe69 2012.07.10. 17:28:16

Szerintem a szovjet-orosz metrókocsik (és az ilyen jellegű technikájuk döntő többsége) nem német, hanem inkább amcsi koppintás, egy az egyben úgy néznek ki, mint a régi new-yorki metrókocsik, a kialakításuk is ugyanaz. Aki ismeri a német S-Bahn-t és U-Bahnt Berlinben, az tudja, hogy teljesen eltérő technika.