Csütörtökön újra elindult a Moszkva és Nizza (franciául Nice) között közlekedő expressz. A francia városba heti egy alkalommal indul majd vonat, többek között Varsó és Bécs érintésével teszi meg az 53 órás utat.

     A Francia Riviérán fekvő Nizza valaha az orosz arisztokrácia (és nem ritkán a cárok) egyik kedvenc üdülőhelyének számított. Közvetlen vonat nem most először indul Nizzába: 1856-tól 1910-ig már közlekedett az orosz főváros és Nizza közti nemzetközi expressz.

Ha drága is, de népszerű
     A legolcsóbb jegyek 306 euróba kerülnek, de vehetünk akár 1200-ért is - ezért az árért már zuhanyzóval, minibárral ellátott kabint kapunk (ez a VIP jegy, az első osztályú jegy ára 459€). A moszkvai Belorusskaya pályaudvarról csütörtökön kifutó első járatra egyébként a jegyek 90%-a elkelt.

Az expressz Fehéroroszországon, Lengyelországon, Csehországon, Ausztrián, illetve Olaszországon keresztül érkezik meg Nizzaba, Franciaországba.

A megállók: Moszkva – Vyazma – Smolensk – Orsha – Minsk – Brest – Terespol – Varsó – Katowice – Zebrzydowice - Bohumin – Břeclav – Bécs - Linz - Innsbruck – Bolzano – Verona – Milánó - Genoa – San Remo – Bordighera – Ventimiglia – Menton – Nice.

Nizza, az orosz cárok pihenőhelye
     A Francia Riviéra egyik legszebb városa már a cárok idején közkedvelt üdülőhelye volt mind az orosz cároknak, mind pedig az orosz nemességnek (korábban egyébként az angol arisztokrácia szokása volt a Riviérára utazni). 1856-ban II.Sándor orosz cár (Romanov dinasztia) üdülőt építtetett a francia tengerparton, ettől kezdve egyre népszerűvé vált Nizza a gazdag oroszok körében (Franciaország ekkor igen jó partnernek bizonyult az oroszok külpolitikájában: az Ausztria ellenesség, magyarán a közös érdek közelebb hozta egymáshoz a két országot, míg például a nyugati országok közül Anglia kerülte a kapcsolatépítést Oroszországgal). Az első Moszkva-Nizza vasútvonalat 1856-ban indíttatta el szintén II.Sándor cár.
Nizza a XIX. század végére már annyira népszerű lett az orosz arisztokrácia körében, hogy II.Miklós cár 1912-ben ortodox templomot is építtetett: a névadóról elnevezett templom a legnagyobb orosz ortodox templom Oroszországon kívül.

II.Miklós cár nevéhez kapcsolódik a XX. század elején megszülető Transzszibériai expressz is.

Szerző: Zajka  2010.09.25. 00:15 21 komment

Címkék: oroszország vonat moszkva

A bejegyzés trackback címe:

https://szlawirtus.blog.hu/api/trackback/id/tr562321510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagysuhi 2010.09.25. 19:32:02

100 éve még nem volt szovjet vezetés Oroszországban. Vonatozni pedig jó dolog lehet, ha van időd utazgatni. A Budapest-Moszkva-Leningrád vonalon már végigmentem, egy élmény volt.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.09.25. 19:42:36

ja 100 éve még cár volt:-)
azért a vonat nm busz:-))

sanyix 2010.09.25. 19:47:23

hát ahhoz képest hogy a vonatnak olcsóbbnak kéne lenni mint a repülő, ahhoz képest jóval drágább ez :D

Csehország környékén átszállás nyomtávváltás miatt?

nagysuhi 2010.09.25. 20:00:04

Átszállás nincs, tengelycsere van.

Don Bolesz 2010.09.25. 20:09:52

@sanyix: csak forgóváz csere és mehet is tovább.

tlvajferi 2010.09.25. 20:10:27

de lagalább minket elkerül
:-)))

Sákif za morro? 2010.09.25. 20:38:16

Képzelem hogy fognak örülni a francia tesók a bunkó orosz turistáknak. Egyiptomot már letarolták, most a franciák jönnek?

Sákif za morro? 2010.09.25. 20:41:20

@sandiuska: Szerinted érdekel valakit a süketelésed?

indapass90210 2010.09.25. 20:54:07

@Ben Zinkoot: Simán örülni fognak, ugyanis az oroszoknak legalább van pénze, ráadásul nem is fillérbaszóskodnak, mint mondjuk a németek vagy az angolok.

Vkat118 2010.09.25. 21:06:56

Hát nem tudom, a szibériai parasztokat már Egyiptomban is lenézik. Lehet Nizzába majd a kulturáltabb féle nép megy.

soproni1 2010.09.25. 21:30:32

Monacoban már most is francia, angol és orosz nyelven írják az étlapokat.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.09.25. 21:48:25

Az egyik francia kisvárosból már kitiltották az oroszokat, mert a sok pénzük mellett sok balhét is okoztak, és a településnek egyszerűen nem érte meg.

Azért, remélem, ez a vonat nem erről fog szólni (mármint pénz és balhé). Nem is hittem volna, hogy ennyire egyenes út vezet Nizzába Moszkvából!

randomuser1 2010.09.25. 23:08:03

figyelembe véve a tissza expressz 40 órás útját butapest-moszkva közt, nem is sok kétszerannyi távolságért. másodosztályon van zuhanykabin amúgy? amúgy a pályaudvar belorusskij, a metrómegálló, na az belorusszkaja..

szcsongor 2010.09.26. 00:14:19

@XXXXXXX: nehezedre esne Budapestet rendesen d-vel írni? bezzeg a moszkvai pályaudvarok nevét kijavítod...

I.C.ram 2010.09.26. 04:46:54

Kevés bunkóbb ember a földön az orosz (gazdag) turistánál. Nem irigylem a franciákat.

tokomtelevan 2010.09.26. 07:02:36

@nagysuhi:

Ha jól emlékszem, 1984-ben, vagy 85-ben én is részt vettem a "Barátság vonat"-nak becézett Bp.-Kijev-Leningrád_Moszkva_Bp. vonatozáson 10 nap időtartamban.
Maradt egy pár kellemes emlékem, bár az egyik haverom még bíróság elé is került kint farmer árulása miatt.
Leningrád (Szt.pétervár) abban az időben is szép volt, Moszkvától 50 km-re a nyári palota kertje az aranyozott szökőkutakkal pedig szintén csodás.
A hosszú zötykölődést a vonaton pár üveg ital, és az hogy sokkal több lány volt a vonaton mint fiú, nagyon kellemes élménydús úttá tették :-)
Igaz hazaérve egy teljes napot végigaludtam.

Savigny (törölt) 2010.09.26. 10:27:18

nem akarja valaki kimoderálni a spammelőket?

A Kárpátok Ostora 2010.09.26. 11:36:10

@Slaydo: Ne hidd. Csak több pénze van.

rotofer 2010.09.30. 13:40:08

"a névadóról elnevezett templom" :)

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.09.30. 14:06:00

Az oroszok mindig is szerettek vonatozni, és néha amilyen állapotok uralkodnak náluk a repülés terén, ez nem is csoda... de szerencsére a vasút is alkalmazkodott ezekhez az igényekhez.

A '90-es évek elején létezett Moszkva-Madrid (!!!) közvetlen kocsi, amely kétszer váltott nyomtávot útja során. Moszkva-Párizs viszont ma is van heti 2-3 alkalommal, Berlinen át.

A fenti luxus-hálókocsi sem újdonság. Először ugyan valóban a külföldi turistáknak találták ki a transzszibériai vonalra, de annak is voltak már elődei. Egy hasonló kinézetű, de rusztikusabb luxusvonat "Rusz-Expressz" néven készült el, Hruscsov és Brezsnyev vonata pedig mint "Prezident-Expressz" állt üzembe. Sőt, még egy Orient-Expressz-t is áthoztak Svájcból ezekre az utakra.

Ez a kocsitípus jelent meg aztán például a Tatársztán nevű vonatban Kazany-ba, de közlekedik Moszkva és Helsinki között is, sőt, hat éve rendszeres vendég Berlinbe is. Utóbbin a hálókocsijegy ára 100 € fejenként (vagy 200 €, ha egyágyast kérsz) - az 1. osztályú jegy mellé. A kocsiban alul dupla ágy van, a zuhanyzó hatalmas, és még DVD-játszó is akad. A jegyben Berlin és Breszt között hideg csomag, Breszt és Moszkva között az étkezőkocsiban felszolgált étkezés is van.

(Az étkezőkocsik problémáját - azok nem jönnek már át normálnyomtávra - úgy orvosolták az új vonaton, hogy Varsóban lengyel étkezőkocsikat soroznak be.)

Ezt speciel (a Moszkva-Nizza vonattal együtt) az orosz államvasút üzemelteti, de a luxusvonatos piacon nagyon sok cég osztozik, amelyek rendszeres magánvonatokat közlekedtetnek (Moszkva és Szentpétervár között pl. kettő is van, a Grand Express, meg a Megapolis - a harmadik nagy cég, a TransClass az sokfelé jár).

De nagyon sok "mezei" vonat is igyekszik szintet tartani ezzel. A Moszkva-Szentpétervár vonalon az "Expressz"-en kétféle luxusosztály is van, de a legendás Krasznaja Sztrela is visz ilyen kocsit. De még az alsóbb osztályokon is egyre jobban ügyelnek az egyedi arculatra, meg az elegáns megjelenésre - ezek a "firmennyij pojezd"-ek, amelyek közé a Rosszija is tartozik.

A nizzai orosz templomon pedig meg sem lepődök. Az oroszok szeretik így megjelölni azokat a helyeket, ahol jól érzik magukat... persze majdnem mind ilyen puccos üdülőhely. Nem véletlen, hogy milyen helyeken még van orosz ortodox templom: Karlovy Vary, Baden-Baden és Vevey (a Genfi-tó "Svájci Riviéra" részén, mindjárt Montreux mellett). Ja, a három közül az elsőhöz jár közvetlen kocsi Moszkvából, a másik kettőnek meg csak a közelébe - Karlsruhe-n át Basel-be. (Sőt, az utóbbi viszonylaton már a beloruszok is naponta küldenek kocsit.)
süti beállítások módosítása