18:43, Budapest, Keleti Pályaudvar. Innen indul a moszkvai ,,gyors˝ majd 40 órás útjára. Mi csak Kijevig utazunk, bár ez is több mint 1200 kilométer. A jegy elfogadható áron kapható, oda-vissza megússzuk 130 euróból (repülőjegyeket csak jócskán 200 € felett találunk). A vonat az Oroszországi Vasutak (Российские железные дороги) vagonjaiból áll, a kalauz sem MÁV-os. Mogorván vizsgálja meg a menetjegyünket, majd felenged a vonatra. A folyosó szűkös, a kabin kisebb talán nem is lehetne 3 utas számára. Hálókocsiban utazunk, rögtön meg is kapjuk a tiszta ágyneműhuzatokat. A kabin ablakát nem lehet kinyitni, marad az ajtós szellőztetés. Kisvártatva megjelenik az orosz kalauz robosztus alakja az ajtóban, elveszi a jegyeinket, ezeket csak az utazás végén kapjuk vissza.   Eseménytelenül telik az út, késő este érünk Záhonyra, megismerkedhetünk a barátságtalan határőrökkel Ukrajnából. Átnézik a kabinokat, a folyosót,még a mosdót is.  3-4 óra múlva indulhatunk csak tovább, ez nem a határőrök miatt van, Ukrajnában (és Oroszországban is) már más nyomtávon közlekednek a vonatok. Este nyolc  után érkezünk meg a kijevi vasútállomásra, 25 óra utazás után.

Hullafáradtan, de boldogan szállunk le a vonatról, már várnak ránk.A Kijevi Pályaudvar szép és rendezett, kellemes a kora esti zsongás.A főbejáraton kilépve elém tárul az ukrán főváros. Különös érzés, szokni kell a cirill feliratot, de napok alatt rááll az ember. Furcsa, talán ez adja a keleti szláv országok érdekességét, különlegességét, hogy csupán attól, hogy máshogy írnak, mi már más kultúrának tekintjük, szinte nem is európaias (nem negatív értelemben).
 A város már az első pillanatokban megfog, érzem a lüktetését, érzem,hogy él.A közlekedés borzalmas.A kijeviek (még a szegényebbek is) hatalmas autókkal járnak (Hummer, Cayen, stb...); képesek a lakásukat is eladni, csak hogy jobb (azaz nagyobb) autót vehessenek.

Szabályosan közlekedni nem tudnak, de nem is akarnak: mindenki előz mindenhonnan, szembe mennek az egyirányú utcában, szágulduznak a pirosnál - ennek ellenére nem idegesek, még csak nem is kiabálnak. A tömegközlekedést is kipróbáltuk, a metró lényegében teljesen ugyanolyan mint nálunk (ugyanaz az orosz gyártmány), a villamosok és buszok (marsrutka) viszont sokkal rosszabbak és jóval kisebbek is mint nálunk. A helyiek óva intettek minket az éjszakai járatok használatától, mi meg is fogadtuk a tanácsukat.
 Másnap városnézésre indulunk, Kijevben az első (és talán legnépszerűbb) látványoság a Függetlenség Tér, a szoborral és innen indul a főváros legnagyobb sugárútja is, a Majdan. Különös, Kijevben sem itt, sem máshol nem találkozunk nézelődő-fényképezkedő turistákkal, de csodálkozó kínai csoportokkal sem. Megnézzük az Ukrán Nemzeti Operaházat is, majd sétálunk egyet a Hresatyikon: a pesti Andrássy úthoz lehetne méreteiben hasonlítani, hétvégenként pedig lezárják a forgalom számára, csak gyalog lehet közlekedni.
 Este a jónevű Spotikach retro-étterembe térünk be,  ,,szovjet idők ukrán konyhája˝ cégérrel hirdetik magukat.Jó a hangulat, már a bejáratnál vodkával fogadnak, vacsora közben pedig ukrán népviseletbe öltözött zenészek kényeztetnek a legszebb hazai nótákkal. Eseménygazdagon telt tehát az első néhány nap, de még mindig van időnk, hogy  felfedezzük ezt a magával ragadó fővárost.

Szerző: Zajka  2009.10.17. 15:43 8 komment

Címkék: ukrajna vodka kijev kvasz spotikach

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arnold layne 2009.10.18. 18:11:03

jó a cikk, csak hol a folytatás???:))

Zajka · http://szlawirtus.blog.hu 2009.10.18. 18:13:04

jön-jön, csak ne legyünk mohók :)

menyuci 2009.10.25. 17:01:46

nagyon tetszik a kezdet! Sok régi szép emléket elevenít fel! Ahogy olvasom úgy érzem, mintha időutazáson vennék részt és visszamentem 30 évet. Én is várom a folytatást!

Zajka · http://szlawirtus.blog.hu 2009.10.25. 17:05:11

Szia!
örülök, hogy tetszik, pont most tettem fel a folytatást!!! szlawirtus.blog.hu/2009/10/23/nyar_kijevben_2_resz

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2009.11.12. 13:26:11

A post nyitóképén ott gy vakzál. Én azt hallotam, azért lett a vasútállomás neve vakzál, mert amikor egy orosz delegáció angliába utazott, akkor Vauxhall állomásra utaztak.

demosthenes 2009.11.16. 12:45:21

Szia, remek a poszt, de talán kissé drágán utaztatok: mi egy kárpátaljai barátunk tanácsára Csopon vettük meg a Kijevbe tartó vonatra a jegyet: 16 óra alatt ott voltunk, s kb. 3800 Ft. volt a másodosztályú hálókocsis jegy!Angol nyelven menetrendeket itt találsz: www.poezda.net/en/index