A múlt héten egy busznyi magyart hagytak Krakkóban, néhány napja több mint öt órát késett a járat, Bécsből hazafele jövet az utasok fizették a benzinpénzt. Közben az egyik sofőr a benzint lopja, a másik sztrájkol, mert fél éve nem fizették ki. Mi történik az Orangewaysnél?
Ritkán szoktunk ilyesmi témákról posztolni, mert finoman szólva sem állnak közel a „szláv virtushoz”, de mivel a fentebb említett vállalat rengeteg járatot indít többek között Krakkóba – ahova hosszú időn keresztül magam is szinte havi rendszerességgel utaztam az Orangewayszel -, illetve Prágába, ami legalább annyira kedvelt város a magyar egyetemisták, turisták körében, mint az egykori lengyel főváros.

Az Orangeways nevében kellemes utazást kívánunk!
Amikor 2010 elején elkezdtem a OW-zel igen gyakran ingázni Budapest és Krakkó között, teljesen meg voltam elégedve a társasággal. Szinte mindig tudtam jegyet venni, a buszok idejében indultak, a sofőrök, utaskísérők általában kedvesek voltak, és ha épp nem volt semmilyen baleset az úton, vagy nem tombolt hófúvás a Tátrában, akkor többnyire idejében haza is értünk.
Azóta mintha a feje tetejére állt volna a világ a vállalat háza táján: csak az elmúlt hetekben több helyről is arról számoltak be, hogy a buszok nemhogy 1-2, de néha 5 órákat is késnek – ebben az utóbbi időben egyébként élenjárt a krakkói járat. Az utaskísérőt sok helyen már nem alkalmazták, eltűnt az „ingyen” forrócsoki és a filmeket sem vetítették már a hosszabb utakon sem – apró dolgok ezek, de ezzel gyakorlatilag megszűnt az utasok apró kényelemérzete is – különben meg eddig ez mind benne volt a jegyárban, ami ezek szerint most egyértelmű minőségromlást jelent. Ennyi erővel érdemesebb jegyet venni az olcsóbb és pontosabb Eurolinesra – ott legalább nem kérnek el plusz 200 forintot a bőröndünk csomagtartóba pakolásáért és nem is kell megnézni egymás után négyszer az Avatart egy 15 colos minitévén.
A cégnél idén novemberben lepleztek le egy „bűnbandát”, amely tulajdonképpen az ott alkalmazott buszvezetőkből és utaskísérőkből állt, akik a benzinkutaknál kannákba töltögették a cég benzinkártyáján vásárolt üzemanyagot, ezzel több hónap alatt hatalmas pluszköltségeket (65-70 millió HUF) generálva a vállalatnak. Kovács Miklós vezérigazgató szerint 25-30 dolgozó lehet érintett, ez a cég alkalmazottainak 10 százaléka (!). A dolgozók a benzinlopás mellett hamis jegyértékesítéssel is foglalkoztak: vagy nem adtak nyugtát az utasoknak, vagy a buszon hátrahagyott jegyeket újra értékesítették – írja a hirado.hu.
Azt azonban elfelejtette megemlíteni a vezérigazgató úr, hogy az elmúlt időszakban többször is sztrájkoltak a dolgozók a több hónapja elmaradozó kifizetések miatt.
Az utóbbi időben igencsak megszaporodtak a járatkésések, illetve az sem ritkán fordul elő, hogy egy busz el sem indul. Az Orangeways Facebook profiljára beérkező panaszokból lassan szinte kiadványt lehetne szerkeszteni, annyi van belőlük – valószínűleg azért, mert a cég ügyfélszolgálata telefonon elérhetetlen, az emailekre pedig nem válaszolnak.
December 16-án egy bécsi járat nem tudott elindulni a Népligettől, mert a sofőr benzinkártyáján nem volt pénz (a tank természetesen üres az indulás előtt) – végül a buszvezető a saját pénzén tankolt meg. Ugyanez a busz visszafelé 19.00-s indulás helyett fél tízkor indult haza, hogy a fáradt utasoknak esélye se legyen már elérni az utolsó BKV járatokat az éjjel egy órás Pestre érkezést követően. Két nappal később úgy ahogy van elmaradt a bécsi járat, néhány napja pedig még a Híradóban is szerepelt, hogy egy hazafelé tartó buszt az utasok pénzén kellett megtankolni, hogy hazajussanak.

Közben külföldieket – zömében lengyel, cseh egyetemistákat – hagynak Budapesten, akik utána képtelenek elérni a céget mind telefonon, mind az interneten, ami amellett, hogy önmagában is döbbenetes, még azért is felháborító lehet a külföldiek (de a magyarok) számára is, mert a jegyvásárlásnál kötelesek vagyunk megadni a telefonszámunkat, illetve az email címűnket: ezzel gyakorlatilag minden utasukhoz van kontaktjuk.
Szintén december 16-án (helyesebben 17-én éjszaka) egy egész busznyi embert hagytak Krakkóban, mivel a 22.30-ra meghirdetett autóbusz éjfélkor még sehol sem volt, ezért a várakozó utasokat kénytelenek voltak kitessékelni a pályaudvart záró dolgozók. A busz valamikor hajnalban megérkezett, aztán üresen vissza is fordult Budapestre, anélkül, hogy az utasokat bármilyen módon tájékoztatták volna.
A vállalatnak egyébként több tízmilliós tartozásai vannak, eközben a kifizetetlen dolgozók sztrájkolnak, de valószínűleg nem sokáig veszik már saját pénzükből a benzint. Az utasok pedig elégedetlenek, hiszen az előre kifizetett pénzükért (és idejükért) nem azt kapják, amire számítanak. Még néhány ilyen balhé és az Orangeways elveszíti az összes utasát, akik inkább választják majd a drágább, de biztosabb vonatot.
Na, jön valaki Prágába szilveszterezni?